NLB je eno izmed vse več slovenskih podjetij, ki se odločajo, da bodo svoje zaposlene usposobila v notranje coache. Notranji coaching izvajajo dobri dve leti, trenutno imajo 15 coachev, ki so imeli doslej okoli 120 klientov. Povezujejo se tudi prek meja, z zaposlenimi v drugih bankah v skupini. Kako so vpeljali ta sistem, kako deluje, kakšne cilje si postavljajo udeleženci in kakšni so rezultati, nam je pojasnila vodja izobraževalnega centra NLB in ena izmed coachev Zorica Jerič.
Ljudje coaching še vedno zamenjujejo z mentorstvom. Kaj je coaching in kaj lahko zaposleni pričakujejo od tega procesa?
Marsikdo potegne vzporednice s športom, kjer trenerji povedo, kaj in kako. A coaching ni trenerstvo, mentorstvo, svetovanje. Udeleženec v coachingu ne more pričakovati navodil, odgovorov na vprašanja ali rešitev, ki jih bo lahko že jutri preizkusil v praksi, ampak ga coach z vprašanji vodi od točke A do točke B, tako da vsak udeleženec najde svojo rešitev in spreminja svoje vedenje.
Zakaj ste se odločili za notranji coaching in kako ste ga vpeljali?
Coaching smo v banki začeli že pred leti, takrat smo imeli zunanje coache za vodilni kader, in videli smo pozitivne učinke. Ker smo želeli to metodo približati vsem zaposlenim, smo se odločili za notranji coaching, saj bi bil zunanji predvsem stroškovno prevelik zalogaj. Zdaj imajo vsi zaposleni možnost imeti coacha, če so njihovi razvojni cilji usklajeni z nadrejenimi in s potrebami banke.
Na začetku je bilo odločilno, da smo imeli podporo vodstva. Ko smo naredili izbor prvih notranjih coachev, smo šli vsi skozi usposabljanje. Zavezani smo enakim mednarodnim standardom kot coachi drugje, pri tem pa je pomembno predvsem zaupanje med coachem in klientom, saj morajo informacije, ki si jih izmenjata, ostati med njima.
Zelo pomembna je bila tudi dobra komunikacija z zaposlenimi – treba je bilo pojasniti, kaj je coaching, komu je namenjen in kaj lahko od njega pričakujejo. Vse informacije smo zapisali in jih delili prek intraneta.
Kako je videti proces coachinga pri vas?
Zaposleni, pri katerih prepoznamo, da za svoj razvoj potrebujejo coacha, lahko na naši spletni strani pogledajo, kateri so coachi, in ga izberejo. Imeti morajo določen cilj, ki ga želijo doseči v tem procesu in mora biti usklajen z nadrejenim.
Zaposleni se poveže z izbranim coachem, nato se srečata in začneta delati. Najprej natančno določita cilj, ki je lahko tudi nekoliko drugačen, kot si ga je zaposleni prvotno postavil. Skupno imata do deset srečanj, ki trajajo od uro do uro in pol. Podrobnosti procesa so odvisne od para, uporabljamo različne pristope in pripomočke – kartice, pisanje, tudi lego kocke, saj poskušamo spodbujati kreativnost.
Banka spremlja le začetni in končni del – torej definiranje cilja in povratno informacijo coacha, ki je usklajena s klientom. Vmesni pogovori pa so le njuna stvar.
Kakšni pa so cilji, ki si jih zaposleni najpogosteje postavljajo?
Večinoma so povezani s komunikacijo, odnosi, vodenjem in delegiranjem. Kako spodbujati timsko delo, kako pri sebi spremeniti stvari in narediti korak naprej na določenem področju. Pa tudi, kako biti bolj odločen in bolje zagovarjati odločitve.
Ste ena izmed coachev. Kaj ste se naučili v tem procesu in zdaj uporabljate pri svojem delu?
V vsakem procesu se nekaj naučim. Vedno namreč hkrati s klientom tudi sebe sprašujem, kako delam stvari in kako se odzivam v določenih situacijah, ter dobivam nove ideje. Prava ekipa pa smo postali tudi coachi, izmenjujemo si izkušnje in dobre prakse.