Topjob

Zadušena strast v podjetju

Ali poznate izrek: "Prestrašeni je na pol premagan"?
16.12.2017 13:00
Čas branja: 6 min

Dve dejstvi:

  1. Kar 88 odstotkov zaposlenih nima strasti za delo.
  2. Še huje: 80 odstotkov vodij nima strasti za delo. Kako naj jo potem prenesejo na svojo ekipo?

Strast je vir presežkov na vseh področjih, tudi v poslu. Ekipe, ki ima strast, ni treba priganjati, saj rine in grize kar sama, dela večje preskoke in je zmožna narediti "dodatno miljo", zaradi katere rečemo, da je iz drugačnega testa. Vendar kako strast vnesti v podjetje?

Opozorilni znaki

Hudo je, če je strast v podjetju največja takrat, ko šefa odpeljejo na letališče. Zato najprej poglejmo, kaj in kje so opozorilni znaki, ki kažejo, da je ozračje v podjetju zadušeno:

  • Zaposleni si med seboj ne pomagajo.
  • Lokalni šerifi so zelo glasni, preostali pa pasivni.
  • Informacije so ekskluzivne.
  • Vse se dogaja prek e-sporočil.
  • Če je v podjetju »požar«, ga nihče ne pogasi.
  • Zaposleni radi pljuvajo drug čez drugega.
  • Prav tako se bojijo delati napake – raje pasivnost kot napaka.
  • Projekti in naloge se ne zaključujejo.

Kar 80 odstotkov nas ugotavlja, da imamo manjše ali večje težave. Kaj zdaj?

Optične prevare

Začnemo lahko s preprostimi stvarmi, ki bodo same po sebi spremenile razpoloženje v podjetju. V prostor vnesite energijo – svetlobo in barve. Svetloba namreč sproža upanje v naših možganih. Barve pa lahko vnesete še hitreje, saj jih lahko denimo oblečete ali pa jih vdahnete v rekvizite, pohištvo in stene. Podoben učinek imajo tudi zabavne skupne aktivnosti, ki sicer ne povzročijo pravega sodelovanja, naredijo pa iluzijo skupnosti. Takšne spremembe bodo v ekipi zbudile pozornost, energijo in optimizem za naslednji sveženj sprememb.

Podžiganje samozavesti

Zdaj pa začnimo s pravim ognjem. Ljudje smo naravno programirani, da delamo bolje, če smo cenjeni in pohvaljeni. Opazujte, kako vaši otroci zacvetijo ob pohvali. Vsi hočemo biti cenjeni in tisti, ki je zelo povprečen in nikoli opažen, še toliko bolj hrepeni po tem. Zato vsak dan pohvalite vsaj tri osebe – bodisi pod sabo, nad sabo bodisi med sabo.

Slovenska navada je, da pohvalimo dvakrat na leto, in še to s trepljanjem po rami. A ena pohvala ne zdrži pol leta, tako kot tudi en seks ne zdrži za pol leta. Pohval mora biti veliko več. In vsekakor več kot graj ali »izboljšav«. Ko jih boste delili toliko, da se boste počutili že neumno, takrat bo ravno dovolj.

S pohvalami gredo z roko v roki drobna darila in pozornosti. Lahko so tako nenavadne stvari, kot je pohvala na listku ali v videoposnetku, zamenjava delovnega mesta za en dan, lahko je tudi nekaj za družino zaposlenega – ta poteza je odlična, saj če podpreš družino, te družina podpre nazaj. Partner oziroma partnerica bo potem spodbujala zaposlenega, da bo aktiven in lojalen podjetju. Tako boste dobili najmočnejšega zaveznika.

In nazadnje, proslavljajte – vse po vrsti. Bodisi gre za majhne bodisi velike zmage, osebne dobre novice, celo poslovne neuspehe ... Drznili ste si in poskusili ste, pa kaj, če ste izgubili.

Kultura napak in polne podpore

V očeh zaposlenih se začenjajo pojavljati iskrice, zato je zdaj treba odvreči uteži. Ali poznate rek: "Prestrašeni je napol premagan"? Ljudje se bojijo delati napake, saj se bojijo sankcij, grajanja in obrekovanja. In ker se bojijo delati napake, se bojijo delati. Pika. Zato se začnite pogovarjati o napakah, jih sprejemati in podpirati. Na sproščenih skupinskih kavah lahko celo tekmujete o največjih napakah in neumnostih iz minulega tedna. Ob tem pa se vzdržite grajanja, pametovanja in popravljanja njihovih potez, saj bodo potem napake spet skrite, ljudje pa pasivni.

Začnite tudi polno podpirati svojo ekipo. V besedah, dejanjih, in še posebej v javnosti. Pomagajte jim premostiti ovire. Njihove omejitve se bodo prestavile za nekaj kilometrov in bodo lahko tekli na daljše proge. Začnete lahko že s tako preprostim mehanizmom, kot je »kava z direktorjem«, ki je hkrati nagrada in vzvod za pomoč. Kmalu boste lahko to kulturo razširili na sestanke »meet-to-give«, na katerih se bodo zaposleni med seboj dobivali zato, da drug drugemu ponudijo pomoč.

V reviji Harvard Business Review so dobro napisali: Ne razmišljajte, koliko vrednosti lahko iztisnete iz zaposlenih, temveč koliko je lahko vanje vnesete! Potem jo bodo tudi oni začeli vnašati drug v drugega, namesto da se mečejo polena pod noge.

Tako opolnomočena ekipa zaposlenih bo imela več kondicije, lažje in učinkoviteje bo sprejemala in izpolnjevala odgovornost ter se podpirala med sabo.

Še ščepec vere

Ne govorimo o božanstvih, temveč o poslanstvu in osredotočenosti. Začnite zelo jasno komunicirati kontekst in sanje, kako vaše podjetje izboljšuje svet okrog nas. Pazite, da teh sporočil ne uničujete z »defokusom« – da begate ljudi z drobnarijami in nujnimi opravki, saj strast ne more delovati, če jo stalno prekinjate.

Poslušajte tudi sodelavce, ali oni morda čutijo še kakšno drugo poslanstvo znotraj vaše dejavnosti. Vsakogar vleče lastna strast in to je dodaten vir energije. Tega konja boste pač vpregli malo drugače, kar vam bo celo pomagalo, saj mu boste s tem lažje osmislili njegov nadaljnji razvoj v podjetju in s tem podžgali njegovo osebno zavzetost.

Delaj kot govoriš

Glavni vzvod strasti je zaupanje v vodjo – dajajte obljube in jih tudi izpolnite. Torej tudi čim manj prodajanja megle in interpretacij. Za močnim vodjem stoji vojska, za šibkim pa se vsi razbežijo. Vodje morajo postati zgled na vseh zgoraj omenjenih področjih. Če to ne morejo postati, naj na vidno mesto stopi začasni član vodstva, da vodi spremembe in je ambasador (denimo menedžer za srečo zaposlenih, "chief happiness officer").

Rezultatov ne pričakujte takoj. Že samo kultura napak in zaupanja potrebujeta nekaj mesecev, da se pokažejo prvi učinki. Ko pa si začnejo zaposleni pomagati med seboj, ko sami zavračajo govorice, ko sami dajejo pohvale v vse smeri, ko sami držijo fokus in vlivajo pogum pred neuspehi ...

Na koncu: superpogon

Ko se ekipa podpira in kaže strast, začne sijati tudi na trgu. Trg takoj zazna energijo in jo nagradi s posebno pozornostjo – in to je superpogon za strast zaposlenih, ko imajo občutek, da res ni mej. Na tej točki pa je treba strast že brzdati, da dobesedno ne raztrga podjetja na koščke. Zaposleni, ki so prežeti s konstruktivno kulturo in nabojem, lahko to energijo ponesejo v svoje domove, okrepijo še svojo družino in potem prinašajo energijo tudi od doma.

Na tej točki smo že skoraj v bajeslovju, zato pojdimo nazaj k osnovam: Ti gradiš svojo ekipo. Osemdeset odstotkov trga nima strasti za delo. Osemdeset odstotkov! Ali se tukaj skriva tržna niša zate? DA! In ni le niša ... Je cel kontinent.

Sporočite nam svoje dobre prakse na jernej.pintar@tp-lj.si.

Jernej Pintar je gradnik skupnosti tehnoloških podjetij, Vera Nunič pa vodja oddelka za krepitev podjetništva v Tehnološkem parku Ljubljana.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite + poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Nepremičnine
Nepremičnine Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.

FINANCE
Manager
Nauki uspeha košarkarske reprezentance za podjetnike
FINANCE
Topjob
Sveže talente zadržite z onboardingom
Topjob
TopjobLana Dakić Sveže talente zadržite z onboardingom

Kako uspešno vpeljati novega sodelavca, da vam ne pobegne še pred potekom poskusnega obdobja

FINANCE
Topjob
Če hočete biti boljši delodajalec, se ukvarjajte z zaposlenimi
Topjob
TopjobLana Dakić Če hočete biti boljši delodajalec, se ukvarjajte z zaposlenimi

Pozabite na kratice B2B in B2C, zdaj je ključna P2P (people to people) – človek človeku

FINANCE
Topjob
(e-knjiga) Ste pripravljeni na prihodnost dela?
Topjob
TopjobRedakcija Financ (e-knjiga) Ste pripravljeni na prihodnost dela?

Na milijone delavcev po svetu bo v prihodnjih letih in desetletjih potrebovalo ne samo usposabljanje, ampak kar prekvalifikacijo

FINANCE
Topjob
Kako do novih zaposlenih? Delodajalci delijo svoje izkušnje
Topjob
TopjobLana Dakić Kako do novih zaposlenih? Delodajalci delijo svoje izkušnje

Za dobre kadre so le redki pripravljeni široko razpreti denarnice, večina ponuja dobro delovno okolje, možnost izobraževanj in usposabljanj ter prožnost pri delovnem času

FINANCE
Topjob
8 načinov, kako še lahko izboljšate blagovno znamko delodajalca
Topjob
TopjobLana Dakić 8 načinov, kako še lahko izboljšate blagovno znamko delodajalca

Gradite jo okoli zgodb zaposlenih, pokažite talentom, kako je delati pri vas, in izkoristite prednosti družabnih omrežij

FINANCE
Topjob
Kako starejše bolje vključiti v delovni proces
FINANCE
Manager
Kako rešiti konflikt med zaposlenimi – dva primera
Manager
ManagerMiha Žerko Kako rešiti konflikt med zaposlenimi – dva primera 2

 Dnevi, ko je vodja rekel: »Ne hodi k meni s problemi, pridi s predlogom rešitve!« so minili. Njegova glavna naloga je zagotoviti okolje, v katerem bodo njegovi sodelavci čim lažje, čim raje in čim bolje delali.