Nihče ni rojen vodja. Voditeljstvo je, kot drugi poklici - treba se priučiti. Zahteva določene osebnostne značilnosti in spretnosti, ki jih je treba razviti. Kako se torej razviti v dobrega vodjo.
Vodja mora biti zgled zaposlenim
Glavna naloga vodje je, da prepričljivo izrazi vizijo tega, kar mora organizacija doseči in da v njeno izpolnjevanje pritegne vse zaposlene. S tem jim omogoča, da prispevajo največ, kar je v njihovi moči. Biti mora dober mislec, spodbujevalec in prepričevalec. Čim večji je občutek vodje v lastne vrednosti, tem bolj verjetno je, da bo to funkcijo zmogel opravljati uspešno. Človek, ki dvomi vase, ne more spodbuditi razmišljanja o kakovosti pri drugih. Malo verjetno je, da bi oseba, ki čuti, da ne zasluži dosežkov in uspeha, spodbudila težnje k visokim dosežkom pri drugih.
Usposobite vodjo
Vidik uspešnega vodenja, kar dobro obvlada ameriška vojska, je, da vodja usposablja svoje podrejene za vodenje. Če je v vojni vodja onesposobljen mora stopiti na njegovo mesto nekdo drug. Možnost nadomeščanja vodij na bojnem polju je nujno. Podoben način bi moral veljati za podjetja. Tudi v podjetju se namreč lahko zgodi, da pride do nezmožnosti vodje za opravljanje dela, bodisi zaradi bolezni ali celo smrti. Prav zato vodja ne sme imeti vseh stvari v svojih rokah.
Ohranite prijateljski odnos
V praksi se pojavlja tudi čedalje več druženja izven podjetja. Podjetja organizirajo piknike, športna druženja in druge povezovalne dejavnosti. Njihov namen je povezovanje ljudi, odprta komunikacija in izboljšanje odnosov, ki nato pozitivno vplivajo na delovni proces.
Ne zavirajte timskega dela
Prepričajte se, da niste vi tisti, ki zavira uspešno delo tima. Nekateri vodje dopustijo, da projekt skoraj propade in šele potem vskočijo in pomagajo. Nasvet: Če to počnete znova in znova, ugotovite zakaj. Ali ljudje potrebujejo izobraževanje, da bi bili bolj učinkoviti? Ali mogoče z njimi ne delite vseh informacij, ki bi jim lahko bile v pomoč?
Vodje se prevečkrat mudijo pri nalogah, ki sicer pripadajo njim, a bi bil njihov čas lahko precej bolje izkoriščen. Nasvet: Preglejte svoje dolžnosti. Bi bili učinkovitejši, če bi za nekatere naloge pooblastili druge? Člani ekipe bodo zadovoljni, vodja pa se bo lahko posvetil pomembnejšim opravilom.
Spretno se zahvalite
Če svoje hvaležnosti in spoštovanja ljudem ne izrazite, nikoli ne bodo vedeli, da to resnično čutite. Zahvalite se iskreno, jasno in razločno. Ljudje bodo čutili, da ste pristni. Zahvalite se, kot da ste veseli, ker se lahko zahvalite. Ljudi glejte v oči. Zahvalite se poimensko. Med zahvalo: »Hvala« in »Hvala, Janez« je velika razlika.
Pooblaščajte zaposlene
Podjetje ne more biti dovolj učinkovito, če se ljudje nenehno obračajo k vodji in niso samostojni pri svojem delu. Zaposlenemu, ki je v središču akcije in dobro pozna delo, pustimo dovolj svobode za lastno odločanje. Verjetno bo delal tudi napake, a to je edini način, da se izpopolnjuje in se naslednjič odloča bolje.
Najpogostejši vzrok, da vodje ne pooblaščajo svojih sodelavcev, je pomanjkanje časa za učenje drugih, hkrati pa je ravno nepooblaščanje razlog za pomanjkanje časa. Torej, kdor ne pooblasti zaradi pomanjkanja časa, razmišlja kratkoročno. Vedite, da se čas, vložen v to, hitro povrne. Če se ljudje stalno obračajo na vodjo z vprašanji, podjetje ne more biti uspešno. Zaposlenim je treba dopustiti svobodo v svojem delu. Verjetno naredijo kdaj kakšno napako, ampak le tako se lahko izpopolnijo v svojem delu.
Napredovanje
Običajno zaposlenega, ki se dobro izkaže, nagradimo z napredovanjem na vodstveni položaj. Vendar to ni vedno najbolje. Vodstvena dela zahtevajo drugačne sposobnosti od tehničnih, zato so lahko tudi najboljši »tehniki« zelo slabi vodje. Vodenje namreč poleg tehničnih znanj zahteva tudi druge sposobnosti. Prepričajte, ali boste s takim napredovanjem resnično dosegli svoj namen.
Včasih je veljalo, da je zaposlenim treba postavljali normative in jih nadzirati. Danes za vodjo velja, da mora imeti moč, ki mu jo dajejo zaposleni. Sodelavce mora pritegniti k odločanju in opredeljevanju ciljev. Biti mora sposoben razumeti in usklajevati vrednote in načela organizacije in zaposlenih.